EURO PRO EXPORT: Obchodování s Čínou

Termín: 17. června 2014, od 9 hodin, registrace a snídaně od 8.30
Místo: The Augustine Hotel, Letenská 13, Praha 1, GPS 50°5'20.616"N, 14°24'23.386"E (mapa)
Moderátor: Miroslav Zámečník

Týdeník Euro pořádá letošní první setkání z pravidelného cyklu diskusních setkání Euro pro export na téma Obchodování s Čínou.

Akce se uskuteční v úterý 17. června 2014 v malostranském hotelu Augustine, Letenská 13, Praha 1.

Generální partner: HSBC Bank plc - pobočka Praha


Účast: na základě pozvánky

Téma: Obchodování s Čínou (Doing Business with China)

•Čína - ekonomický výhled (China - Economic Outlook)
•Jak úspěšně vyjednávat (Success at the Negotiating Table)
•Internacionalizace RMB - nové příležitosti pro evropské podniky (RMB Internationalization - New Opportunities for European Businesses)
•Praktické rady, jak úspěšně obchodovat s Čínou (Practical Tips of Doing Business with China)

Program:

8.30 – 9.00 registrace a snídaně

9.00 – 9.10 úvodní slovo
•Mike Hordley / generální ředitel, HSBC Bank plc - pobočka Praha
•Vojtěch Jirků / člen dozorčí rady, Mladá fronta a.s.

9.10 – 11.30 příspěvky řečníků

•Milan Hovorka/ poradce ministra průmyslu a obchodu ČR
•Mike Hordley / generální ředitel, HSBC Bank plc - pobočka Praha
•Tomáš Kolář / výkonný ředitel, Linet spol. s r.o.
•Michaela Krešlová / generální ředitelka, TARGO PROMOTION Praha spol. s r.o.
•Martin Wichterle / předseda představenstva, WIKOV Industry a.s.
•Miroslav Zámečník / hlavní ekonomický analytik týdeníku Euro

11.30 - 12.00 coffee break a networking

Vstup na akci je možný výhradně po registraci. Tlumočení akce bude zajištěno. V případě jakýchkoliv dotazů či zájmu o registraci nás neváhejte kontaktovat na tel.: 225 347 436 nebo 724 140 345, Hana Partyková, partykova@mf.cz.

Jedna Čína, mnoho receptů
Uspět na čínském trhu znamená na místě přesvědčit vaše partnery, že se bez vás neobejdou

„My nepotřebujeme jednotnou strategii pro Čínu, dokonce ani pro jednotlivé regiony. Je třeba vytvářet strategie pro jednotlivá města,“ zdůraznil generální ředitel pražské pobočky HSBC Bank Michael Hordley. „Když uzavíráte byznys na západě, tak se vaši právníci dohadují na smlouvách. V Číně je mnohem důležitější potřást si na místě rukou,“ podotkl Hordley.
Na nutnosti osobního kontaktu se shodli i další řečníci. Jednou z největších překážek je podle Tomáš Koláře, výkonného ředitele Linetu registrace produktu na čínském trhu. Schválení speciálního lůžka může trvat až tři roky. „Je to víc než náš inovační cyklus, takže do Číny ani nemůžeme dodávat naše nejnovější výrobky,“ podotkl Kolář.
Martin Wichterle, předseda představenstva Wikov Industry, která do „země středu“ dodává průmyslové převodovky, zase zdůraznil, že nejlepší je najít si na tamním trhu jako průvodce a tlumočníka Číňana, který strávil pár let v Evropě nebo Americe. „Dokáže se vcítit do vaší mentality a naopak pokusit se přetlumočit tu čínskou,“ řekl Wichterle s tím, že není snadné pochopit čínské uvažování. To je podmíněno i ekonomicky. „Partneři vás budou respektovat, dokud vás budou potřebovat,“ dodal šéf Wikovu.
Kolář připomněl, že platy středního managementu, ale třeba i servisních techniků, jsou leckde vyšší než v Česku. A ani výrobní prostory nejsou levné. V průmyslových zónách raketově roste cena půdy, na níž fabriky stojí. A tomu odpovídají i pronájmy výrobních prostor, kterých je jinak dost a lze si je podle Koláře vybírat skoro jako v supermarketu.
Kromě vzrůstajících cen a platů patří k novému sebevědomí Číny také postupný ústup z politiky podpory vývozu. „Zdaleka již nejde jen o export, ale i podporu domácí spotřeby, udržitelného růstu nebo zelených technologií,“ zdůraznil Hordley, podle nějž je velkým tématem internacionalizace jüanu. Čínská měna se stále častěji obchoduje na mezinárodních trzích a v šanghajské čtvrti Pudong byla loni otevřena pokusná zóna pro globální kapitálové transakce.